Sign in to follow this  
Followers 0
njipelav

Belgische ring

3 posts in this topic

Ik ben hard aan het twijfelen gezet om met mijn bouvier aan de ringsport deel te nemen, zelf zou ik hem graag opleren om aan wedstrijden deel te nemen maar ik wil hem ook niet kapot maken omdat ik ringsport wil beoefenen.

Ik ben van puppy af begonnen met hem op te leiden en er zit alleszins potentieel in hem. Doordat ik weet dat een bouvier pas volgroeid is als hij 2 jaar (hij is nu 13 maand) is laat ik hem enkel laag springen (max 50 cm) maar ik heb wat schrik door de zware lichaamsbouw van de bouvier voor de sprongen (1m hoog met en zonder een put ervoor van 1m lang, een "gracht" van 3m lengte en een muur die ze omhoog moeten van 2m hoog met wel een schuine kant om terug naar beneden te komen).

Ik heb schrik dat door zijn lichaamsbouw hij problemen zou krijgen met zijn poten maar langs de andere kant hoor ik van bouviers die in de ring gespeeld hebben en van agility met bouviers.

Het komt er dus gewoon op neer dat ik niet meer weet wat te doen en ik op zoek ben naar raad en ervaringen.

ik train ook met een bouvier in de knpv , de sprongen die jij aangeeft zijn voor mijn boef geen enkel probleem

Ik zou het niet doen. Je kan alles met je boef doen op voorwaarde dat je boef het spontaan en graag doet en dan nog. De hond wil zijn baasje plezieren en gaat daardoor zijn eigen mogelijkheden ver te buiten. Bouviers zijn nu meer dan ook vrij grote en eerder zware dieren? Jelke weegt bijna 50kg en is absoluut niet zwaarlijvig. En wees heel gerust die kan springen en een snelheid ontwikkelen die indrukwekkend is, maar maar om deze mogelijkheden te gaan omzetten in een hobby (voor de eigenaar) daar ben ik tegen. Als Jelke naar beneden komt tussen de rotsen in een extreem steile helling dan zie ik wat zij kan, en wat zij graag doet en daar gaat het mij om. 

Ik besef dat ik met deze mening misschien ongewild op tenen trap, het zij dan zo, ik wil alleen maar zeggen, laat het een prettig en gezond spel blijven , ook voor de hond. 

1 person likes this

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0