Sign in to follow this  
Followers 0
eric.helbers

anaalklieren

5 posts in this topic

Hallo allemaal,

Onze boef Tess heeft enorm last van haar anaalklieren.

Zeer regelmatig zitten we met haar bij de dierenarts om ze uit te laten knijpen.

Enkele dagen daarna zitten ze weer vol en in het bijzonder de rechter.

Ze blijft dan rondjes draaien.zo zielig.

Volgens de dierenarts heeft een operatie incontinentie tot gevolg.

Wie heeft ervaring met dit probleem?

mijn vorige hond had daar ook last van.

daar lag het aan het voer wat ik hem gaf.

mijn dierenarts adviseerde een ander voer te proberen om een hardere ontlasting te krijgen.

mijn dierenarts vertelde dat door het persen de klieren meer kans had om zich te legen.

ik heb andere voer genomen en dat was de oplossing voor mijn hond.

ik heb al ander voer geprobeerd zelfs bij de arts vandaan.

Helaas heeft ook dit niet echt geholpen.

Lastig hoor want ik denk ook gelijk aan voer.

Ik heb even gezocht op internet en vond dit stuk:

Het leegdrukken van de beide zakjes is de basis voor elke behandeling, mits er geen sprake is van een abces of een tumor. Dit kan men doen door uitwendig de beide zakjes tussen duim en wijsvinger te drukken en tegelijkertijd de staart goed over de rug naar voren te buigen. Hierdoor komen de beide zakjes optimaal uitpuilend onder de huid te liggen direct onder de anus. Je moet er wel een tissue bijhouden om te voorkomen dat de vloeistof niet door de hele kamer vliegt of -erger nog- in je eigen gezicht. Soms is het lastig dit zo te doen en moet je elk zakje individueel deels inwendig leegdrukken. Dat gebeurt dan door met een wijsvinger in het rectum op het zakje te drukken en tegelijkertijd met de duim uitwendig hetzelfde zakje te fixeren. De verdere behandeling kan dan bestaan uit het schoonspoelen met een fysiologische zoutoplossing met een spuit en een speciale kleine knopsonde via de afvoergang. Ook antibioticahoudende oplossingen of zalven worden hiervoor wel gebruikt. In principe kan dit zonder narcose doch soms is dit wel nodig. In mijn ogen is het belangrijk om ook parenteraal (dus per tablet) antibiotica toe te dienen gedurende minimaal 14 dagen in geval van infectie van de overvulde klier. Een eenmalige injectie tegen de jeukprikkel wordt vaak gegeven. De resultaten bij chronische infecties met al deze maatregelen zijn soms teleurstellend. De problemen kunnen dan na kortere tijd toch weer terug komen. In geval van een abces dient men dit uitwendig te openen en vervolgens veelvuldig te spoelen. Ook de omgeving van de anus kan men het beste goed en regelmatig afdouchen. Antibioticatabletten worden hierbij gegeven gedurende minimaal 10 dagen. In het algemeen is de prognose hiervan redelijk goed.

sorry voor de late reactie.

Tess heeft vorige week een injectie gehad tegen de irritatie,het gaat nu beter.

Wel ben ik gestopt met het verse vlees,dit op aanraden van de dierenarts.

Het legen van de anaalklieren uitwendig ga ik toch eens proberen.

dank.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0