Sign in to follow this  
Followers 0
Linda

Wat is redelijk voor het knippen van de vacht?

14 posts in this topic

Ik wil graag dat Kimble wordt geplukt maar ik kan geen trimsalon vinden die dat wil doen.

Ze vertellen allemaal dat de bouvier tegenwoordig wordt geknipt en de onderwol wordt verwijderd.

Ik ben mij alleen doodgeschrokken van de prijs 90 EURO is de goedkoopste kapper die ik heb kunnen vinden.

Zelfs een prijs van 150 EURO is mij verteld.

Ik weet best wel dat ik moet betalen maar 90 EURO voor knippen vindt ik schandalig duur.

Is het zo duur omdat er maar weinig mensen zijn die bouviers willen knippen of ligt het aan mij?

Probeer een universiteit op kyno gebied, die doen het gratis.Mijn hond wordt gehaald en gebracht.

Wij hebben onze bouvier altijd in Kerkrade laten plukken en in model laten maken.Weet niet waar je woont maar misschien een optie?

Ik betaal zelf 75 euro voor een trimbeurt en daar is mijn fokker dan een halve dag voor aan het kammen en knippen.

Natuurlijk is 75 euro een hoop geld maar niet voor het werk wat ze daar aan heeft.

Of 90 euro teveel is hangt af van het werk wat aan je boef wordt besteed

Vergis je niet wat het kost om een bouvier te trimmen.

Je hebt scharen nodig die per stuk ruim 100 euro kosten, en goede tondeuze kost snel 300 euro daar komt appart minimaal 2 scheerkoppen bij van gemiddeld 50 euro

Een trimtafel die begint bij 100 euro en dan niet eens instelbaar

De diverse kammen en losse spulletjes reken maar een 200 euro.

Als je dan denkt dat je klaar bent kom je er al snel achter dat de scharen en koppen slijten (vervangen of slijpen is dan de enigste optie)

Dit zijn dan pas de eerste aanschaf kosten.

Waar ga je trimmen? (huur je een garage?) , stroomkosten

75 euro voor 4 uur is 18,75 per uur aan loon inclusief alle kosten.

Wel erg goedkoop als de trimmer nog moet verdienen.

Ze zal het zwart moeten doen want anders houd ze de helft over.

Hoezo duur?

Ik betaal ook rond de 75 euro maar daar heb ik dan ook wat voor, wassen, oren schoonmaken, nagels knippen, anaalklieren legen, en dan de volledige trimbeurt ze zijn dan ook een aantal uurtjes met Merel bezig, ze is weer als nieuw als ik ze op gaat halen het geld is het dubbel en dwars waard.

Ik heb altijd een spaarpotje achter de hand ik spaar de AH zegels bij de boodschappen een vol boekje is 52 euro en je spaart het geld eigenlijk ongemerkt op het is 10 eurocent op een euro, en heb je dan nog iemand die ook de zegels voor je meeneemt gaat het nog sneller ik hoef eigenlijk maar heel weinig bij te leggen of helemaal niets, boekjes inleveren en je heb de kapperskosten vrijwel bij elkaar.

Het is een enorme karwei. De prijs kan dan ook erg hoog lijken. Veel belangrijker vind ik is de wijze waarop het gedaan wordt. Ik heb het niet over het resultaat, het resultaat om aan wedstrijden te kunnen meedoen. Ik heb het over een verzorging die gewoon nodig is op hygiënisch gebied en ook aangepast aan de leefomstandigheden. Ik heb zowel de poedel, de bobtail, als de bouviers zelf verzorgd en heel veel uitleg verzameld en veel gekeken en ben van plan verder te doen zoals ik bezig ben.

Zoals hier reeds gezegd werd, er komt heel wat materieel kijken en dat verslijt en de tijd die men erin steekt is enorm. Daarom werk ik gespreid over meerdere dagen wat het uitzicht soms heel merkwaardig maakt. Dat stoort mij en de hond niet.

Veel belangrijker is de relatie die je opbouwt tijdens die beurten. Mijn honden werden nooit vast gemaakt, hoewel ik ooit zo'n beugel kocht. Mijn honden hebben nooit moeilijk gedaan, zelfs niet als ik de "moeilijkste" plaatsjes moet verzorgen. Ze klimmen steeds zelf op de werktafel en blijven liggen zoals ik het vraag en liggen is natuurlijk niet gemakkelijk (voor mij). Pootjes terug trekken deden sommigen wel.

Ik vind dit zeer belangrijk omdat ik mijn hond daardoor ook echt leer kennen, lichamelijk en geestelijk. Dit werkt ook in de andere richting. Er zijn echter een aantal zaken die ik zo goed als nooit doe. Wassen: als de gelegenheid zich voordoet mag ze ergens in het water gaan plonzen. de speciale babyzeep die ik ooit gekocht heb, zal nog wel jaren meegaan. Nagels knippen: wordt alleen gedaan aan de twee wolfsklauwen die Jelke nog heeft, de andere nagels slijten door de vele dagelijkse wandelingen. Anaalklieren legen gebeurde alleen bij de poedel en de dierenarts die controleert stelt vast dat er geen noodzaak is. De beweging en de stoelgang schijnen daarvoor te zorgen.

Dagelijks hoor ik mensen zeggen dat ik een zeer grote, mooi hond heb. Dat is prettig, maar gezondheid is voor mij toch het belangrijkst.

Als ik ooit de hulp vaneen kapsalon zal moeten inroepen, dan zal ik er bij blijven en anders no way! De gustibus et coloribus non disputandum est, zegt een Antwerps politicus...

http://www.bloggen.be/bouviertrouw/

Ben het helemaal eens met Ikke. Je leert idd je hond ook lichamelijk goed kennen zodat je snel in de gaten hebt als er iets niet klopt.

Ik heb een half jaar geleden zelf een trimtafel aangeschaft en 2 scharen en verschillende kammen en borstels. Ik had al een scheerapparaat voor de kop en oren en kan bij een vriendin een professioneel scheerapparaat lenen als ik wil. Ik knip en kam en verzorg Storm zelf en inderdaad het versterkt de band met je hond. Kwinty deed ik het laatste jaar ook zelf omdat ze niet meer zo lang op de trimtafel kon staan bij de trimmer door haar hoge leeftijd. Daar deed ik alleen het hoognodige aan omdat ze een dunne vacht kreeg ook door haar leeftijd. Ik krijg altijd complimenten over hoe Storm eruit ziet, zelfs op de clubmatch kreeg ik een compliment over de goede vachtverzorging. Zelf vind ik het ook erg leuk om te doen en trek er een zaterdag voor uit want dat ben ik wel kwijt met al het kamwerk, in model knippen, oortjes en voetzooltjes enz. en niet te vergeten het opruimen. Ook handig een trimtafel voor de wekelijkse kambeurt zodat je niet steeds hoeft te bukken en achter de hond aan loopt ;) Het was even een investering maar wel waard en ik heb de kosten er al bijna uit.

Om ff op je vraag terug te komen.....bovengenoemde prijzen zijn normaal. Je hebt veel werk aan het verzorgen en in model brengen van de bouviervacht. Kwinty werd wel eens geschoren door een bevriende trimster en zij deed het voor een vriendenprijsje van 25 euro. Ze knipte geen bouvier want dat vereist toch wel wat kennis en ervaring. Ik heb nu zelf die ervaring opgedaan door wat ik geleerd heb van de fokker van Kwinty en het bestuderen van trimschema's en foto's. Ik durfde er zelfs mee naar een clubmatcht te gaan haha en kreeg een compliment van de keurmeester dat Storm een goede vachtverzorging had. Als je shows wilt gaan doen met je bouvier kun je beter naar een echte bouviertrimmer gaan en die zijn misschien wat duurder maar ze hebben er ook veel werk aan.

Doe Rodan altijd zelf....wassen moet alleen indien nodig. Nagels slijten wel wanneer ie loopt. Tondeuse en tafel zelf aangeschaft. Heb zo'n fijne kam/borstel voor onderwol eruit te halen. Misschien weten experts hier hoe die ook weer heet. Heb die tip toen ook op forum gekregen. Daar haal je veel mee weg. Vind het duur hoor, zo'n trimsalon.

Met een heel huishouden enz......dure tijden, laat het me dan maar onproffesioneel zelf doen, krijgen altijd complimenten, dus ik zal het toch goed doen.........

Dat verhaal van niet meer plukken heb ik hier ook gehoord, maar ik blijf overtuigd dat plukken beter is dan knippen. Onze kerel hier liep continue te hijgen en te krabben omdat door knippen de onderwol niet goed kan worden verwijderd. Na even zoeken toch iemand gevonden die het wel wou doen. Dus hier wordt hij nu wel geplukt en hij voelt zich daardoor letterlijk en figuurlijk beter in zijn vel.

Ik doe mijn boeven ook altijd zelf. De fokster heeft ze de eerste keren gedaan en heeft mij toen uitgelegd hoe ik dat zelf kon doen. Ik heb een trimtafel, tondeuze en wat extra scharen aangeschaft. Het is een investering maar ik heb het er nu al makkelijk uit. Ik krijg altijd complimenten over hoe ze eruit zien en er zijn zelfs al meerdere mensen die vragen of ik hun hond ook wil doen!

Dat trimsalons die prijzen vragen kan ik me wel goed voorstellen. Het is echt heel veel werk en dan ook nog de kosten van het materiaal (aanschaf én onderhoud) en van het pand, elektriciteit etc. dat is bij elkaar gewoon echt veel. En ze moeten er wel zelf van rond kunnen komen ;)

zelf gebruik ik een coatking om de onderwol eruit te halen maar niet te vaak, bedoel je die Lorraine?

zelf gebruik ik een coatking om de onderwol eruit te halen maar niet te vaak, bedoel je die Lorraine?

Ja.....nee, niet vaak gebruiken, maar toch wel zo'n 1x per maand nodig bij Rodan. Dan bijhouden met gewone borstel en kam enz.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0