Sign in to follow this  
Followers 0
Champ

Tandenpoetsen

39 posts in this topic

Het betrof onze vorige boef,had ik heel in het begin van deze topic getypt. Hij mocht haast geen eiwitten, kon botten niet verdragen ook geen hoefjes/oortjes....allles. Alleen hondenkoekjes en dat het uitkwam zo'n Rask. Hij had vrij snel spuitpoep en moest vaak spugen. Was ook maar 32kg en dat voor een reu van 68cm hoog.

Rodan eet alles...gelukkig. Nooit ziek (afkloppen)

Nicky ,nee ik heb nog nooit een wolf voor gebitscontrole gezien in het wild ,maar ook nog nooit brokken of knaagmateriaal zien gebruiken gegeven door de mens !

Ik poets de tanden van mijn 5 bouviers geregeld, ik plaag ze niet .

Je hebt gelijk als je zegt het ene gebit tegen het andere gebit is anders , maar ik moet je er toch op wijzen dat een gaatje in een tand of kies van mens of dier echt niet vanzelf geneest ,ook niet naar een bedevaart gaan helpt alleen een tandarts of een dierenarts .

Mijn boefkes zijn gelukkig nog nergens allergisch voor ik zou niet eens weten hoe ze op chocolade reageren .

Wat ik me wel kan voorstellen is dat er mensen zijn die heel veel van hun huisdier houden een keuze moeten maken of dure brokken en knaaggerei of poetsen .

Als ik jou berichten lees en dat zijn er heel veel denk ik wel eens niemand hoeft haar meer iets te leren ,ze heeft alles al meegemaakt .

Niet dat ik je wat wil leren maar wil zelf graag leren en met plezier het forum lezen .

Dit was mijn laatste woord en bijdrage hierover

Het betrof onze vorige boef,had ik heel in het begin van deze topic getypt. Hij mocht haast geen eiwitten, kon botten niet verdragen ook geen hoefjes/oortjes....allles. Alleen hondenkoekjes en dat het uitkwam zo'n Rask. Hij had vrij snel spuitpoep en moest vaak spugen. Was ook maar 32kg en dat voor een reu van 68cm hoog.

Rodan eet alles...gelukkig. Nooit ziek (afkloppen)

Och jee.. Dat is zeker vervelend! Maar was hij dan echt allergisch voor alle soorten eiwitten? Wat gaf je hem te eten?

Wij verschillen blijkbaar van mening, dat is geen punt. Maar ik heb zelf gezien dat gaatjes wel degelijk kunnen genezen. Jij hebt dit overduidelijk niet meegemaakt, maar dan kun je ook niet zo stellig zeggen dat het niet kan!

En tja.. Ik weet een hoop over de dieren die ik in huis heb en in mijn tuin. Mijn dieren zijn mijn alles. Ik doe er veel mee. Om dieren een goed leven te geven en zo min mogelijk dierenartskosten te hebben moet je nu eenmaal veel over ze weten. En aangezien mijn intresse in de anatomie, fysiologie, ziektenleer en voeding liggen, ga je je daar al zeer snel in verdiepen.

Mijn streven is gewoon om de dieren een zo goed, gelukkig en gezond mogelijk leven te bieden.

Daarbij sta ik lang niet altijd achter de chemische middeltjes en los ik 'problemen' zelfstandig op, zeker bij de konijnen. Dit kan niet zonder kennis!

En het is nu eenmaal zo dat ik met dieren opgegroeit ben, al voordat ik kon lopen (niet alleen honden). Mijn opa had namelijk dezelfde dieren tick als ik.

Toen ik een jaar of 9 was begon ik al met het trainen van honden. Dit was overigens gewoon bij een landelijk erkende hondenschool. Als 10 jarig eindigde ik op de 2e plaats van een gehoorzaamheids examen met mijn hond. Dat maakte dat ik nóg meer over de hond wilde weten.

Toen ik samen ging wonen wilde ik een koppeltje konijnen. Ik ben niet het type om zonder kennis dieren in huis te halen, dus wat deed ik? Ik verdiepte me tot in elk detail dat mij intresseerde! En zelfs nu dat ik al een paar jaar die konijnen heb, verdiep ik me er nogsteeds in.

Dat is met de honden en kat niet anders, maar ook niet met het menselijk lichaam en voeding.

Veel mensen storen zich eraan dat ik zo veel kennis en ervaringen bezit (zeker op mijn leeftijd), maar daar heb ik wel behoorlijk wat voor gelezen en gepuzzeld. Dat is echt niet vanzelf gegaan!

En wat voeding betreft voor de hond.. Dat ligt even wat ingewikkelder in elkaar dan ik hier in een paar zinnen kan verwoorden. Er zitten veel 'poten' aan.

Nicky ,nee ik heb nog nooit een wolf voor gebitscontrole gezien in het wild ,maar ook nog nooit brokken of knaagmateriaal zien gebruiken gegeven door de mens !

Ik poets de tanden van mijn 5 bouviers geregeld, ik plaag ze niet .

Je hebt gelijk als je zegt het ene gebit tegen het andere gebit is anders , maar ik moet je er toch op wijzen dat een gaatje in een tand of kies van mens of dier echt niet vanzelf geneest ,ook niet naar een bedevaart gaan helpt alleen een tandarts of een dierenarts .

Mijn boefkes zijn gelukkig nog nergens allergisch voor ik zou niet eens weten hoe ze op chocolade reageren .

Wat ik me wel kan voorstellen is dat er mensen zijn die heel veel van hun huisdier houden een keuze moeten maken of dure brokken en knaaggerei of poetsen .

Als ik jou berichten lees en dat zijn er heel veel denk ik wel eens niemand hoeft haar meer iets te leren ,ze heeft alles al meegemaakt .

Niet dat ik je wat wil leren maar wil zelf graag leren en met plezier het forum lezen .

Dit was mijn laatste woord en bijdrage hierover

Hij kreeg Carocroc...kon ie gelukkig goed tegen. SR dan wel vanaf 2 jaar. Geloof me nu, hij kon nergens tegen. OK!!!!Dit typte ik al op pag 1.

Nu heb ik precies het tegenovergestelde.

Zo, ga nu koken....eet smakelijk.....

Hij kreeg Carocroc...kon ie gelukkig goed tegen. SR dan wel vanaf 2 jaar. Geloof me nu, hij kon nergens tegen. OK!!!!Dit typte ik al op pag 1.

Ik vroeg het alleen maar uit intresse en nieuwsgierigheid hoor....

Krijg toch het idee van verantwoorden...daar ik het je paar keer al duidelijk typte.. Jouw hond kon wat anders verdragen enz...De manier waarop, krijg ik het idee dat ik het toen fout gedaan zou hebben...men kan alleen lezen en letters kunnen geen klanken maken, dat het anders bedoeld is. Krijg vaak het idee dat je dan aanvalt, dat ik zoooo gedaan zou moeten hebben.

Loraine smakelijk eten en na het eten tandjes poetsen he !

Nicky gebruik je dit forum om geen boekjes meer te lezen en zo je interesse belangstelling maar vooral je kennis te voeden ?

Heb je je ooit afgevraagd wat onze instelling is met onze huisdieren ,dat wij die zo maar klakkeloos aangeschaft hebben omdat we geld teveel hadden dat we ze zo kort en slecht mogelijk willen laten leven .

Als jij zo belezen en over grenzeloze kennis beschikt moet je toch niet zo kort door de bocht antwoord geven .

Er kan tandsteen gaan zitten in en op het gaatje van een tand of kies zodat het lijkt of het genezen is , en slechte bacteren heeft een gezond dier niet ,het heeft ze allemaal nodig , onze huisdieren zijn totaal niet meer te vergelijken met wilde dieren of met de huisdieren van pak weg 50 jaar geleden .

En nu krijg ik ook mijn eten voor een ieder smakelijk eten

Krijg toch het idee van verantwoorden...daar ik het je paar keer al duidelijk typte.. Jouw hond kon wat anders verdragen enz...De manier waarop, krijg ik het idee dat ik het toen fout gedaan zou hebben...men kan alleen lezen en letters kunnen geen klanken maken, dat het anders bedoeld is. Krijg vaak het idee dat je dan aanvalt, dat ik zoooo gedaan zou moeten hebben.

Nee hoor, naar mijn weten type ik nergens dat je het beter zo gedaan had kunnen hebben. Echt niet. Ik geloof echt wel dat je het beste met je bouven voor hebt hoor!! Rodan ziet er niet bepaald verwaarloost uit he ;)

Ik toonde puur intresse en was/ben gewoon nieuwsgierig ;)

Loraine smakelijk eten en na het eten tandjes poetsen he !

Nicky gebruik je dit forum om geen boekjes meer te lezen en zo je interesse belangstelling maar vooral je kennis te voeden ?

Heb je je ooit afgevraagd wat onze instelling is met onze huisdieren ,dat wij die zo maar klakkeloos aangeschaft hebben omdat we geld teveel hadden dat we ze zo kort en slecht mogelijk willen laten leven .

Als jij zo belezen en over grenzeloze kennis beschikt moet je toch niet zo kort door de bocht antwoord geven .

Er kan tandsteen gaan zitten in en op het gaatje van een tand of kies zodat het lijkt of het genezen is , en slechte bacteren heeft een gezond dier niet ,het heeft ze allemaal nodig , onze huisdieren zijn totaal niet meer te vergelijken met wilde dieren of met de huisdieren van pak weg 50 jaar geleden .

En nu krijg ik ook mijn eten voor een ieder smakelijk eten

Zoals ik al eerder aangaf: ik ben niet van plan om hier een heel boekwerk te typen. Als ik dat wil, dan doe ik dat wel voor een uitgeverij!

Nu wil ik niet heel vervelend doen, maar het is simpelweg onmogelijk dat een gaatje uit zichzelf geneest.

De tanden bestaan aan de buitenzijde uit 2 type cellen, deze maken het glazuur en de dentine (dit zijn de harde delen van de tand). Nadat de tanden uitgegroeid zijn sterven deze cellen allemaal af! Daarom kan dus een volwassen tand niet meer doorgroeien (alleen bij knaagdieren en paarden kunnen een aantal tanden dat dus wel omdat de cellen daar op bepaalde plaatsen wel in leven blijven, vandaar dat die altijd goed af moeten slijten). Doordat de cellen afgestorven zijn kan bij beschadiging (een gaatje = beschadiging) niet meer opnieuw die dentine en glazuur aangemaakt worden, dit is simpelweg ONMOGELIJK! Toegegeven: ik ben nog student en geen volleerd dierenarts, maar dit is toevallig iets waar ik al vrij veel lessen over heb gehad....

Verder is de hoeveelheid tandplak ook voor een deel erfelijk bepaald. De ene mens heeft ook veel vaker gaatjes dan de ander, terwijl die ander misschien wel beter poetst en minder snoept. Natuurlijk hebben voeding en eventueel kluiven/tandenpoetsen daar wel effect op, maar dat een hond er nooit last van heeft gehad wil niet zeggen dat dit voor alle honden geldt. Dit neemt niet weg dat het hartstikke fijn is dat jouw hond er absoluut geen last van heeft gehad! ;)

De tanden van mijn boeven worden eens in de zoveel tijd gepoetst (eerlijk toegegeven: ik doe dat niet netjes elke dag of elke week). Ze hebben er absoluut geen last van en bovendien is het gelijk een goed moment om te zien of de tanden en het tandvlees er nog goed uitzien.

Klopt Nadientje.

Een gaatje moet worden hersteld of het wordt groter.

Ik vindt tandenpoetsen niet gek bij een hond.

Een hond krijgt tegenwoordig aardig wat zoetigheid en suikers slaan op de tanden neer.

Poetsen is dan de enige manier om de suikers te verwijderen.

Hier ben ik het volledig mee eens , de speekselklieren van een hond doen ook mee met de aanmaak van tandplak , de buitenkant van de kiezen of tanden het glazuur, van de mens en de meeste dieren zijn dood materiaal en dood materiaal kan niet werken , net als haar ook dood materiaal .

Ik poets ook niet dagelijks of wekelijks maar leer mijn honden het wel al op jonge leeftijd.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0