Sign in to follow this  
Followers 0
Nicky-1

Bouvier scheren???

32 posts in this topic

Hoi,

Vol verbazing zag ik net in de gallerij een paar geschoren bouviers... Dit is toch niet bevoordelijk voor de vacht? Tenminste, dat is wat ik geleerd heb en ik laat mijn bouvier ook uitsluitend op de kop en de oren geschoren worden en de rest wordt geplukt en geknipt..

Ik heb 1 trimster gehad (Dribbel haar eertste trimbeurt) die blijd 100 euro met mij afrekende voor het plukken en haar gewoon geschoren had en niet geplukt. Het gevolg was dat ik een paar maanden later niet meer door haar vacht heen kon komen en ze volledig kaal geknipt moest worden (uiteraard bij een andere trimster, waar ik nu al meerdere malen geweest ben en wel tevreden over ben)..

Waarom scheren sommige mensen dan alsnog hun bouvier?

Denk dat sommigen het geld voor plukken niet hebben...en de tegenwoordige vacht van een boef, binnenhuis, is niet altijd plukrijp. Die is vaak te zacht. Zo heb ik het begrepen. Doe bij die van ons de onderwol eruit halen en heeeeeel af en toe met een tondeuse. Een boef is duur in onderhoud qua vacht wanneer je het laat doen, vandaar dat ik zelf alles aangeschaft heb.

Ik doe ook alles zelf. Mijn boeven worden beiden geschoren, aangezien geen van beiden een plukvacht heeft. Als je een hond die eigenlijk geen plukvacht heeft toch gaat plukken doe je daar de hond behoorlijk veel pijn mee en bovendien is dat nauwelijks te doen. Raf heeft systematisch huidproblemen (niet door het scheren, maar door een overgevoelige huid) dus dat betekend dat als hij 1x nat regent en vervolgens niet goed droog wordt gemaakt dat hij direct weer bacteriële infecties of hotspots heeft. Dus Raf zijn vacht blijft altijd heel kort (zeker zijn buik), zodat ik zijn huid ook goed in de gaten kan houden. Ze worden wel altijd in model geschoren (dus pootjes knip ik wel, zodat de vacht daar wat langer blijft en de kop blijft ook lekker lang).

De iets langere vachten vind ik overigens wel mooier, maar zeker voor Raf zou dat betekenen dat hij helemaal nooit meer in een waterplas ofzo zou mogen en het belangrijkste vind ik dat een hond ook gewoon echt een hond kan zijn ;)

Ik denk dat je de enigste bent die vol verbazing naar de geschoren fans heeft gekeken, Merel word ook geschoren niet uit gemak maar omdat ze gewoon geen goede plukvacht heeft dus wil ik haar niet onnodig pijn doen, alles word in een goede verhouding geschoren dus niet alleen op haar kop maar ook zijkanten en baard anders krijgt ze van die rare appelwangen.

Merel ziet er na een trimbeurt op en toppie uit en hou haar vacht bij door het goed te kammen en te borstelen, haar huid is in optimale conditie dus er is niets vreemds aan een scheerbeurt ik denk dat iedereen zich goed laat informeren wat het beste is voor zijn/haar boef, ik kan Bouviers die schitterende prijzen hebben gehaald met een geschoren vacht.

op dit forum zijn er dan ook tal van discussies geweest over het wel of niet scheren/knippen van Bouviers dus zoek ze eens op!

Honden die wel een echte plukvacht hebben moeten idd ook wel echt geplukt worden. Na het plukken kan de tondeuse er nog overheen als je het liever heel kort hebt, vertelde mijn trimster.

Dribbel heeft wel een pluk vacht. Ik pluk haar ook wel eens tussendoor en doe haar daar echt geen pijn mee. Toen ze dus geschoren was, ging het mis: haar vacht werd enorm dik en er was geen doorkomen meer aan.

Ik maak Dribbel volledig klitvrij 1 of 2 keer in de week, 1,5 tot 3 uur per keer. Om de 2 maanden gaat ze naar de trimster en dat kost me dan 50 euro. Het enigste wat ik zelf doe ik de haren uit de oren plukken en haar kont bij knippen (anders blijft de ontlasting hangen).. Ik vind dat best mee vallen..

De meeste trimmers vragen geen 50, maar echt veel meer...Voor dik 2 uur op tafel staan...

Een schnauzertje kost hier ong 35 a 40 euro bij trimsalon in dorp.

Maar normaal komt een hond ook maar 2x per jaar. Dribbel gaat om de 2 maanden. Ze wordt niet elke 2 maanden volledig geplukt, maar alleen de delen die pluk rijp zijn. Ze wordt ook niet gewassen. Haar schedel en oren worden geschoren, maar meer absoluut niet. De rest wordt allemaal met de schaar geknipt..

Volgens mij doet ze het ook meer als hobby. Ze is gek op bouviers en heeft met haar eigen bouvier shows gelopen. Helaas heeft ze 3 weken geleden haar bouvier moeten laten inslapen, maar des te blijer was ze dat Dribbel weer kwam!

Ze heeft overigens wel papieren om te mogen trimmen en specifieke papieren voor bepaalde rassen, waaronder de bouvier.

Wat ik ook zo fijn vind is dat Dribbel niet in een bench gestopt wordt of in een hok vol honden. Ze heeft alleen Dribbel en af en toe een hondje die dan niet optijd opgehaald is.

Edited by Nicky-1

Dan zal mijn antwoord je nog meer doen verbazen, mijn pareltje Babs is een van die kort geschoren boefjes die op de galerij staan.

1.Sinds ze voorzien is van haar korte kapsel heb ik geen zandbak meer in huis,dus de stofzuiger kan Marktplaats op.

2.Ik hoef haar niet meer te borstelen,dus de kans op een RSI arm is veel kleiner.

3. Eens per week haal ik een vochtige over haar heen en ze ziet er weel lekker fris uit.

Als dat geen goede redenen zijn om je boefje te kortwieken weet ik het ook niet meer.

Of je moet toevallig in het bezit zijn van twee pupkes die van hairstylen houden en dan zit er ook wel eens niks anders op o haar te kortwieken. Deze look heeft overigens 75 euro gekost

Dan zal mijn antwoord je nog meer doen verbazen, mijn pareltje Babs is een van die kort geschoren boefjes die op de galerij staan.

1.Sinds ze voorzien is van haar korte kapsel heb ik geen zandbak meer in huis,dus de stofzuiger kan Marktplaats op.

2.Ik hoef haar niet meer te borstelen,dus de kans op een RSI arm is veel kleiner.

3. Eens per week haal ik een vochtige over haar heen en ze ziet er weel lekker fris uit.

Als dat geen goede redenen zijn om je boefje te kortwieken weet ik het ook niet meer.

Of je moet toevallig in het bezit zijn van twee pupkes die van hairstylen houden en dan zit er ook wel eens niks anders op o haar te kortwieken. Deze look heeft overigens 75 euro gekost

Dat zijn voor mij inderdaad geen redenen ;) Ik vind het heerlijk om haar een uitgebreide borstel beurt te geven. Ik doe vaak genoeg ook nog even de grote bouvier reu van mijn ouders erbij. Mijn Dribbel vind het zelf ook prima.

Nu moet ik wel zeggen dat Dribbel zelf een zeer schoon hondje is. Zij haalt de meeste dingen zelf al uit haar vacht vandaan. Als ik onder het borstelen nog iets tegen kom, dan duwt ze met haar neus mijn hand opzij om het er zelf uit te halen. Als ik dat niet toe laat, pakt ze de kam/borstel.

Ik heb Dribbel ook nog nooit moeten wassen, sinds ik Orijen voer.. (met de Cavom was dit echt wel nodig)

En zand op de vloer? Daar heb ik bijna geen last van. Maar ik heb ook een huisgenoot uit de bouw / tuinen hier rond lopen. Verder heb ik ook nog een herder rond lopen, dus moet toch al 3x per dag de vloer aanvegen ivm alle haren en prut/zand van m'n huisgenoot. En dan maar te zwijgen over al dat water dragen over mijn vloer!! Die 2 lijken wel expres een hap water over de vloer uit te spreiden.. Dus dweilen doen we ook dagelijks.

En last van mijn armen van het borstelen? Nee, ook niet.. Alleen af en toe wat blaren op m'n vingers.

Waarom betaal je eigenlijk 75 euro voor scheren?

Maar ik wil niemand de les lezen of afkeuren hoor!! Begrijp me niet verkeerd.. Iedereen heeft zijn eigen manier/smaak/redenen :)

Anders moet je onder de verzorging verder zoeken, staan heeeeeeel veel topics over scheren en/of plukken. sommige discussie komt geen eind aan. Stond hierboven ook ergens vermeld. Onder "zoeken" kun je veel info halen. Surfen door het forum

mijn eerste bouvier werd geschoren omdat ze niet geplukt kon worden

na 2 x in de trimsalon voor te plukken ,heb ik besloten dat het niet verder kon

ze kwam helemaal rood en met geiriteerd huid thuis, omdat haar vacht niet te plukken viel

omdat wij inmiddels op een boerderij wonen ,vond ik het scheren wel een uitkomst

ondertussen hebben we weeral jaren 2 andere boefen ,die dus ook geschoren worden

puur omdat de honden hele dagen buiten ravotten ,en dan vol zand en slik savonds binnen komen

het schilt hun jeuk en mijn een hoop troep

Anders moet je onder de verzorging verder zoeken, staan heeeeeeel veel topics over scheren en/of plukken. sommige discussie komt geen eind aan. Stond hierboven ook ergens vermeld. Onder "zoeken" kun je veel info halen. Surfen door het forum

Een forum is om reccente discussies te starten. Je hoeft niet alle discussie af te breken. Als je geen discussie wilt lezen, moet je ze gewoon niet openen.

mijn verwijzing hiernaar was alleen bedoeld omdat je het misschien wel leuk vond om er al meer over te lezen niet om een discussie af te breken dus....

Was niet de enige die het meldde over het zoeken, maar je krijgt antwoorden en dan is het weer niet goed of je blijft doorvragen of vertellen over Dribbel en haar vacht. Dacht bij mezelf, nou daar vind je ook vast iets over plukken en het scheren. Goed bedoeld.

Heb deze topic ook niet afgebroken, alleen een hint. Gebeurd in meerdere forums, wanneer het vaker besproken is, verwijzen naar zoeken en oudere topics.

Dribbel doet zijn naam eer aan het past precies bij het vrouwtje ze is een echte dribbelaar post-16-139351730479_thumb.gif en vliegt van discussie naar discussie niks mis mee hoor maar als de leden jou een goed bedoeld advies geven om eens te surfen door het forum om nog een duidelijker antwoord te krijgen op je vraag sla je het af, het heeft toch geen nut dat de mensen weer alles neer gaan pennen terwijl het ruimschoots te vinden is als je even de moeite neemt om te zoeken, rechts boven zie je een mooi wit vlakje type bijv. trimmen in klik op het loepje en je zat verstelt staan wat je aan informatie vind.

Natuurlijk vragen staat vrij het zijn kanjers hier op het forum niets is teveel ze zullen advies geven naar wat in hun vermogen ligt maar het houd natuurlijk een keer op dan valt er niets meer te antwoorden en val je in herhalingen dus zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan als je het nog niet snapt.

Een forum is om reccente discussies te starten. Je hoeft niet alle discussie af te breken. Als je geen discussie wilt lezen, moet je ze gewoon niet openen.

Dribbel doet zijn naam eer aan het past precies bij het vrouwtje ze is een echte dribbelaar [ATTACH=CONFIG]7121[/ATTACH] en vliegt van discussie naar discussie niks mis mee hoor maar als de leden jou een goed bedoeld advies geven om eens te surfen door het forum om nog een duidelijker antwoord te krijgen op je vraag sla je het af, het heeft toch geen nut dat de mensen weer alles neer gaan pennen terwijl het ruimschoots te vinden is als je even de moeite neemt om te zoeken, rechts boven zie je een mooi wit vlakje type bijv. trimmen in klik op het loepje en je zat verstelt staan wat je aan informatie vind.

Natuurlijk vragen staat vrij het zijn kanjers hier op het forum niets is teveel ze zullen advies geven naar wat in hun vermogen ligt maar het houd natuurlijk een keer op dan valt er niets meer te antwoorden en val je in herhalingen dus zal je zelf op onderzoek uit moeten gaan als je het nog niet snapt.

Als je niets te zeggen hebt, reageer je gewoon niet..

Maar ik snap de hint. Ben al weg.

Dribbel doet zijn naam eer aan het past precies bij het vrouwtje ze is een echte dribbelaar [ATTACH=CONFIG]7121[/ATTACH] en vliegt van discussie naar discussie niks mis mee hoor maar als de leden jou een goed bedoeld advies geven om eens te surfen door het forum om nog een duidelijker antwoord te krijgen op je vraag sla je het af, het heeft toch geen nut dat de mensen weer alles neer gaan pennen terwijl het ruimschoots te vinden is als je even de moeite neemt om te zoeken, rechts boven zie je een mooi wit vlakje type bijv. trimmen in klik op het loepje en je zat verstelt staan wat je aan informatie vind.

Dan zou het wel erg saai voor je worden want alles is al gezegd, jammer dat je de dingen afdoet dat je de hint snapt je snapt er geen snars van.

Ga je Dribbel uitlaten?

Ik snap echt niet wat hier nou allemaal mis gaat..

Zij heeft een vraag en krijgt daar antwoord op. Daarna vertelt ze nog wat meer over haar eigen hond en hoe zij het ziet, zo raar is dat toch niet.

En dat er al meer over geschreven is, dat klopt. Maar dat geldt voor een groot deel van de vragen die hier gesteld worden.. Als iedereen eerst internet af gaat struinen naar informatie over hun vragen, wordt het hier wel héél saai.

Ik snap echt niet wat hier nou allemaal mis gaat..

Zij heeft een vraag en krijgt daar antwoord op. Daarna vertelt ze nog wat meer over haar eigen hond en hoe zij het ziet, zo raar is dat toch niet.

En dat er al meer over geschreven is, dat klopt. Maar dat geldt voor een groot deel van de vragen die hier gesteld worden.. Als iedereen eerst internet af gaat struinen naar informatie over hun vragen, wordt het hier wel héél saai.

Zo dacht ik er ook over, maar blijkbaar de rest allemaal niet. Dit forum is blijkbaar niet bedoeld om over je eigen hond en andere honden te praten. De meeste topics zijn van vorig jaar of nog ouder, blijkbaar wil men dat zo graag houden. Daarom zeg ik al: ik begrijp de hind en ben al weg. Blijkbaar heb ik een andere mening over waarom op een forum te zijn. Gelukkig zijn er nog meer forums.

Nee het gaat over hoe en wat. Men beantwoordt een vraag, logisch...maar erover blijven door"zagen" is wat anders. Dan denken anderen, de vraag is toch beantwoord of men geeft een tip, kijk dan bij oudere topics. Dat kant toch ook. Heeft men mij ook geadviseerd, dat ik net erbij kwam.

Leek of je naar complimenten was aan het vissen bij de vraag of Dribbel er goed uitzag, je bleef erover bezig. Velen denken dan....nu is het genoeg. En andere honden????? Het is alleen Dribbel hier en daar.

Je hoeft niet naar een ander forum, maar beantwoord is beantwoord. In onze ogen dan...of zien wij het dan zo verkeerd?

Verhalen zijn toch altijd welkom. Wil helemaal geen onenigheid, absoluut niet. Zijn belangrijkere dingen in het leven om ons druk over te maken.

Hopelijk heb je antwoorden op al je vragen gekregen. Cursus ja, show, weet ik niet en je laat haar trimmen. Da's toch duidelijk.

Vele topics zijn oud ja. Dat heeft zijn oorzaken, door de vele andere sites zoals hyves, facebook enz.

Zoveel andere bouvierforums zijn er niet.

Edited by loraine

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0